Asiaankuuluvat vaatimukset
Verkkosivustomme kuuluu saavutettavuusvaatimusten piiriin niiltä osin, joissa voit ostaa vakuutuksia, ja tämä seloste koskee juuri näitä osia. Saavutettavuusdirektiivi sekä kansallinen lainsäädäntö määrittävät, mitkä vaatimukset ovat asiaankuuluvia. Yhteenvetona voidaan todeta, että kaikkien käyttäjien on voitava havaita, ymmärtää ja käyttää verkkosivustoamme.
Miten täytämme saavutettavuusvaatimukset
Havaittavuus
Hyvän saavutettavuuden mukaisesti sinun tulisi käyttäjänä voida omaksua ja havaita tieto ja toiminnot – riippumatta mahdollisista toimintarajoitteistasi. Agria on tunnistanut useita puutteita tällä osa-alueella, mutta työskentelee jatkuvasti niiden korjaamiseksi. Tähän kategoriaan kuuluu 21 vaatimusta, ja tällä hetkellä olemme tunnistaneet seuraavat puutteet:
- Kuvilta puuttuu vaihtoehtoinen teksti tukena sisällön ymmärtämiselle
- Sivujen rakenne on puutteellinen otsikoiden ja osioiden osalta
- Syötekentistä puuttuu joitakin koodiattribuutteja, jotka selventäisivät niiden tarkoitusta
- Käytämme väriä ainoana tiedonvälittäjänä
- Tekstien ja linkkien välinen värikontrasti on liian heikko
- Joissakin tilanteissa osa tekstistä leikkautuu pois näkyvistä
- Ohjauskomponenttien, kuten syötekenttien, värikontrasti on riittämätön
- Meillä on sisältöä, joka ilmestyy, kun viet hiiren sen päälle tai siirrät kohdistuksen siihen
Hallittavuus
Käyttöliittymän ja navigoinnin on oltava hallittavissa useilla eri tavoilla.
Esimerkiksi kaikkien toimintojen on oltava käytettävissä ilman hiirtä.
Tässä kategoriassa olemme tunnistaneet seuraavat puutteet:
- Kaikkia toimintoja ei voi käyttää näppäimistöllä
- Sivustolla ei ole mahdollisuutta ohittaa toistuvaa sisältöä
- Joillakin sivuilla ei ole kuvailevaa otsikkoa selaimen otsikkopalkissa
- Näppäimistön sarkainnäppäimellä etenemisen järjestys ei ole aina looginen
- Osa linkkiteksteistä vaatii ympäröivän kontekstin ollakseen täysin ymmärrettäviä, ja jotkut eivät ilmaise, että ne avautuvat uuteen ikkunaan
- Joissakin tapauksissa otsikoissa käytetään samaa tekstiä, vaikka sisältö on eri, ja ajoittain ohjeet ovat harhaanjohtavia
- Osasta käyttöliittymää puuttuu selkeä näppäimistökohdistuksen ilmaisin tai se on heikosti näkyvissä
- Painikkeen tai linkin näkyvä nimi ei aina vastaa sitä nimeä, jonka ruudunlukija esittää käyttäjälle
Ymmärrettävyys
Myös käyttöliittymän tiedon ja käytön on oltava ymmärrettäviä.
Tässä kategoriassa olemme tunnistaneet seuraavat puutteet:
- Osa verkkosivuston sisällöstä voi olla toisella kielellä ilman, että apuväline tai käännöspalvelu saa siitä tiedon
- Samanlaisten elementtien nimeäminen ei ole johdonmukaista
- Virheilmoitusten esittämisessä ja niiden sisällössä on epäselvyyttä
- Lomakekenttien nimet tai täyttöohjeet eivät aina ole selkeitä
- Emme aina tarjoa käyttäjälle ohjeita virheellisen tiedon korjaamiseen lomakkeella
Toimintavarmuus
Verkkosivuston on oltava yhteensopiva eri selainten ja apuvälineteknologioiden kanssa. Tässä kategoriassa olemme tunnistaneet seuraavat puutteet:
- Verkkosivuston HTML-koodissa on virheitä, mikä voi estää sisällön asianmukaisen esittämisen joissakin käyttötilanteissa
- Ohjauskomponenteilta ja painikkeilta puuttuu nimi, eikä tila välity apuvälineille
- Suoritettujen toimintojen tuloksia ei välitetä apuvälineille
Käyttäjän asetukset
Verkkosivuston tulisi kunnioittaa niitä asetuksia, jotka käyttäjä on tehnyt käyttöjärjestelmässään tai selaimessaan. Tässä kategoriassa olemme tunnistaneet seuraavat puutteet:
- Verkkosivustolla ei ole käytettävissä tummaa tilaa (dark mode)
- Käyttöliittymän osia katoaa korkean kontrastin tilassa
Miten olemme tehneet arvioinnin
Sisäiset saavutettavuusasiantuntijamme, joilla on usean vuoden kokemus digitaalisen saavutettavuuden tarkastuksista, ovat tehneet arvioinnit. Arvioinnin tukena on käytetty seuraavia työkaluja ja menetelmiä:
- Automaattiset työkalut: Axe, IBM Equal Access ja muita
- Manuaalinen tarkastus
- Ruudunlukijat: NVDA ja VoiceOver
Henkilötietojen käsittely
Lue lisää siitä, miten käsittelemme henkilötietoja saavutettavuuspalautteen yhteydessä: Henkilötietojen käsittely
Lähetä palautetta
Oletko havainnut saavutettavuuspuutteita?
Arvostamme palautettasi. Jos huomaat saavutettavuusongelmia, otathan meihin yhteyttä, jotta voimme kehittää palveluamme.
Lähetä palautteesi sähköpostitse osoitteeseen: accessibility@agria.se
Asiakaspalvelu
Jos sinulla on kysyttävää, haluat tehdä valituksen tai tarvitset apua, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.